5 redenen waarom jij geen reacties op social media krijgt

geen reacties social media

Geen reacties op social media

Vol goede moed heb je een uur gezwoegd op een supergoed bericht voor social media. Met die bijpassende foto of afbeelding erbij kan het bijna niet meer misgaan, toch? Toch blijft het stil. Heel stilā€¦ Na een paar uur check je weer, maar op een handjevol likes van vrienden en familie na blijven de reacties uit. Wat gaat er toch mis, waarom krijg je geen reacties op social media?

Veel ondernemers denken dat het ā€˜een makkieā€™ is om de socials van jouw bedrijf actief te houden. Toch is dit niet iets om er even bij te doen. Als je wilt dat social media Ć©cht werkt voor jouw bedrijf, is het noodzakelijk om dit met een gerichte strategie te doen. Daarom deel ik 5 redenen waarom volgers niet reageren op jouw social media berichten. Maar no worries, ook deel ik 5 bijpassende oplossingen!

1. Je spreekt niet de juiste doelgroep aan

Als je mij al langer volgt, heb je mij misschien wel vaker horen zeggen dat jouw website niet voor jou is. Zo is het ook met jouw social media. Je doet het namelijk niet voor jezelf, maar wƩl voor jouw doelgroep. Zorg dus dat je content plaatst die helemaal aansluit bij de problemen van jouw doelgroep. Ben jij een coach en help je mensen met een burn-out? Zorg dan dat je ingaat op de problemen die jouw ideale klant ervaart, zoals slecht slapen door piekeren. Dit is bijvoorbeeld een goed onderwerp om iets over te delen op social media.

2. Je verwacht te veel ā€“ te snel

Op social media gaat het om connecties maken en ja, dit kost tijd. Het is niet zo dat je na een week duizenden volgers hebt die omgezet worden naar klanten. Ging het maar zo makkelijk! Social media is ā€“ net als SEO – gericht op een strategie voor de langere termijn. Stel je verwachtingen bij en blijf consequent doorzetten. Bepaal voor jezelf hoe vaak je iets posts en houd je hieraan. Nog belangrijker is om de interactie op te zoeken. Ga dus op zoek naar volgers die in jouw doelgroep vallen. Ga ze volgen, reageer af en toe op hun posts en stuur eens een berichtje uit interesse.

3. Je praat tegen en niet met je volgers

Je kent ze vast wel: accounts met een gelikte feed. Toch stralen deze accounts Ć©Ć©n en al reclame uit. Heel leuk dat ze meerdere keren per dag een post delen, maar eigenlijk spreekt de inhoud niemand aan. Niet doen dus. Zorg dat je berichten deelt waar je volgers Ć©cht iets aan hebben. Zorg ook voor unieke fotoā€™s of afbeeldingen, zodat je opvalt in tegenstelling tot je concurrenten.

4. Te weinig posten

Misschien is dit herkenbaar, je opent Instagram of Facebook en oeps; het is alweer drie weken geleden dat je voor het laatst iets gepost hebtā€¦ Grote kans dat je volgers je vergeten zijn of nog erger: je ontvolgt hebben omdat je toch nooit aanwezig bent. Een goed streven is om minimaal drie keer per week iets te posten om te zorgen dat je zichtbaar blijft. Op veel socialmediakanalen kun je stories inzetten, dit is een hele goede manier om te blijven hangen bij jouw doelgroep.

5. Te veel posten

Op veel social media werkt het algoritme wel even door. Zeker op kanalen zoals Pinterest en LinkedIn. Daarom hoef je echt niet dagelijks berichten te plaatsen. Veel mensen vinden het namelijk vervelend om elke dag een nieuwe post te zien. Je moet je ook realiseren dat je jouw volgers overspoelt met informatie, geef ze even de kans om iets met jouw tips te doen. Probeer berichten in de feed af te wisselen met stories, zo zorg je voor afwisseling en is de kans groot dat volgers blijven hangen.

Zorg voor meer reacties op social media

Zoals je hebt kunnen lezen is succes op social media vooral afhankelijk van interactie.

  • Hoe meer interactie je aangaat met volgers, hoe groter de kans is dat je meer reacties ontvangt.
  • Ook is het belangrijk om consequent te blijven;
  • Bepaal van tevoren hoe vaak je iets posts. Doe dit niet te vaak en niet te weinig, bijvoorbeeld drie keer per week;
  • Bedenk goed wat jouw volgers willen horen en speel daarop in;
  • En vooral: heb geduld! Social media is een langetermijnstrategie.

Maar vergeet niet: als het eenmaal werkt, kun je er veel nieuwe opdrachten en klanten door binnenhalen!

Heb jij advies nodig om de socials van jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Stuur een bericht en ontvangt een direct toepasbare tips voor jouw social media.

Verwante Artikelen

Reacties