Customer lifetime value: wat is het precies en waarom is het belangrijk?

Enterpreneur exchanging his idea for investors money

Wat is customer lifetime value (CLV) precies?

Veel klanten zullen tijdens hun leven meer dan één aankoop doen bij jou als bedrijf of ondernemer. De kans is namelijk groot dat tevreden klanten terugkomen! Op een heel globaal niveau kun je kijken naar het aantal klanten van het afgelopen jaar, net zoals de totale inkomsten over dat jaar. Als je de inkomsten door het aantal klanten deelt, krijg je een gemiddelde van de waarde van jouw klanten over het afgelopen jaar. Maar, het bereken van de customer lifetime value is iets ingewikkelder.

Stel je eens voor dat je eigenaar van een meubelwinkel bent.

Er kan vandaag zomaar een klant binnenlopen die een nieuw bed koopt. Volgend jaar kan hij terugkomen voor een eettafel en stoelen. Elk extra product (of dienst) dat je aan een klant verkoopt, stuwt zijn levenslange waarde omhoog. Als je de aankoopgeschiedenis van je klanten bekijkt, kun je een geschatte levenslange waarde berekenen voor een nieuwe klant die jouw bedrijf vandaag vindt.

Waarom is CLV nou zo belangrijk?

Als je eenmaal weet hoeveel een nieuwe klant waard is voor jouw bedrijf, wordt het gelijk een stuk makkelijker om marketing te voeren. Want misschien zeg jij direct ‘ja’ als iemand vandaag tegen jou zegt: “ik bezorg jou een nieuwe klant voor € 5000, -.”. Maar stel nou dat je wéét dat iedere nieuwe klant voor jouw bedrijf een gemiddelde levenswaarde heeft van € 25.000,-, dan klinkt die € 5000,- ineens niet meer zo interessant toch?

Precies om deze reden is het belangrijk, wat zeg ik, essentieel om de waarde van een klant te kennen. Het gaat je namelijk helpen om betere marketing te voeren, zodat je niet met losse flodders schiet.

Klantwaarde calculator

Zelf je de levenslange waarde van je klant berekenen? Vul de velden hieronder in en zie direct het resultaat!

Je weet nu precies wat een klant je waard is en dat alles wat je minder betaalt om deze klant te krijgen winst oplevert.

Nu je weet wat de waarde van je klant is, is het belangrijk dat je deze waarde gaat verhogen. Zo ga je groeien!

Daarom ga ik je nu 6 tips delen die jouw CLV kunnen verhogen.

6 Tips om jouw Customer Lifetime Value te verhogen

1.    Doe altijd een upsell

Als een klant klaar is om iets bij jou te kopen, is de kans groot dat ze ook interesse hebben in een ander product dat je aanbiedt. Zorg er dus voor dat je een extra product of upsell aanbiedt die tijdens het afrekenen als een soort ‘kassakoopje’ tevoorschijn komt.

Hieronder vind je een voorbeeld van één van mijn kassakoopjes. Dit is je laatste kans om dit product voor deze prijs te kopen. Kies je dit niet, dan krijg je nooit meer deze goedkope prijs.

2.      Creëer bundels of pakketten

Mensen zijn vaak dol op pakketten of bundelvoordeel. Gemak dient de mens, toch? Bied bijvoorbeeld aan dat ze product X en Y aanschaffen en product Z er ‘gratis’ bij ontvangen. Dit is een mooie manier om meer producten of diensten in één keer te verkopen en de kans is groot dat ze nog een keer terugkomen.

3.    Werk met aanbiedingen of promoties

Zodra de borden en posters met “sale” en “uitverkoop” tevoorschijn komen in de stad, zijn de mensen niet aan te slepen. Wij mensen houden nou eenmaal van aanbiedingen. Promoties en aanbiedingen zijn dan ook dé ideale manier om je producten of diensten onder de aandacht te brengen. Denk voor jezelf na welke aanbiedingen jij kan promoten om nieuwe en bestaande klanten aan te trekken.

4.    Zet E-mailmarketing in

E-mailmarketing is één van de belangrijkste manieren om contact met jouw klanten te onderhouden. Niet alleen trek je nieuwe klanten aan, ook zorg je ervoor dat je zichtbaar blijft bij bestaande of oude klanten. Het leuke is: je kan op ieder moment starten met het versturen van een nieuwsbrief.

Denk hierbij aan de volgende punten:

  • Hoe ga jij je nieuwsbrief noemen? Bedenk iets origineels, zodat het niet als ‘weer een standaard nieuwsbrief’ klinkt;
  • Hoe vaak wil jij je nieuwsbrief versturen?
  • Welk systeem ga je gebruiken?
  • Plan vaste momenten in je agenda in om content te schrijven voor je nieuwsbrieven.

Wist je dat je deze nieuwsbrieven heel gemakkelijk kan inplannen en automatiseren met het juiste programma? Zo hoef je niet wekelijks klaar te zitten om na te denken wat je nu weer moet sturen.

5.    Beloon je vaste klanten

Mensen voelen zich graag speciaal, dus hoe leuk is het als jij een loyaliteitssysteem bedenkt dat jouw klanten beloont én aanmoedigt om nog eens terug te komen? Door te werken met een ‘beloning’ of loyaliteitskorting kan je heel eenvoudig meer klanten aan jouw bedrijf binden. Denk bijvoorbeeld aan het sparen van punten, opbouwen van korting of een stempelkaart voor gratis producten. Ga eens na wat jij voor jouw business kan doen om jouw vaste klanten te belonen.

6. VIP-klanten

Ieder bedrijf heeft ze wel: die trouwe klanten die je eigenlijk als VIP zou kunnen omschrijven. Deze klanten zijn goud waard en daarom is het de moeite om ze te belonen door extra’s aan te bieden. Stuur ze bijvoorbeeld een speciale e-mail met een extra korting, of geef ze eerder toegang tot nieuwe producten, diensten of een uitverkoop.

Wil jij meer resultaten halen uit jouw online marketing?

Wil jij meer weten over de customer lifetime value van jouw onderneming of wil je meer resultaten halen uit jouw online marketing? Zodat je niet langer meer met losse flodders schiet, maar met een gerichte strategie aan de slag gaat? Stuur mij dan een bericht of meld je aan voor mijn wekelijkse tips & tricks, dan ontvang je iedere vrijdagmiddag een e-mail van mij met gratis tips over online marketing en websites.

 

Verwante Artikelen

Reacties