Wooden blocks with magnet icons pull a person in a row blocks. Recruiting and search talent workers

Genereer meer leads met leadgeneratie

12 april 2022  |  6 minuten lezen

Inhoudsopgave:

    Leadgeneratie, lead magnets en leads verzamelen: het zijn van die typische marketingtermen die je om de oren vliegen zodra je op zoek gaat naar manieren om nieuwe klanten aan te trekken. Want potentiële klanten ontdekken en aan jouw bedrijf binden, dát is uiteindelijk waar leadgeneratie om draait. In deze blog leg ik je precies uit wat leadgeneratie is én hoe jij zelf zorgt dat je een echte ‘lead magnet’ ontwikkelt.

    Wat is leadgeneratie?

    Leadgeneratie is een woord dat in ‘marketingland’ vaak wordt gebruikt. Het omvat eigenlijk alle activiteiten die je toepast om potentiële klanten te benaderen én aan jouw bedrijf te binden. Mensen die een potentiële klant zijn, noem je een ‘lead’. Zodra een lead iets bij jou koopt, is jouw lead dus omgezet in een klant. Hierin zijn ook weer verschillende stappen te volgen, want iemand kan een ‘koude lead’ zijn, maar ook een hele ‘warme lead’.

    Voorbeeld van een warme lead:

    Jij hebt een e-book dat gratis is te downloaden via jouw website. Eva komt via een advertentie op sociale media op jouw website terecht, drukt op de downloadknop en leest jouw e-book. Ze vindt het interessant en je blijft in haar hoofd rondspoken. Toch heeft ze nog niets bij jou gekocht, máár de interesse is gewekt. Je zou Eva kunnen omschrijven als een warme lead. Ze heeft immers al iets van jou gelezen, ze kent jouw aanbod en haar interesse is gewekt. Het e-book dat ze heeft gelezen is in dit geval jouw ‘lead magnet’.

    Voorbeeld van een koude lead:

    Jij hebt een geweldig aanbod en je weet zeker dat bedrijf A jouw ideale klant is. Alleen kent bedrijf A jouw organisatie nog niet, sterker nog, ze hebben nog nooit van jou gehoord. Toch besluit je om ze spontaan te bellen om over jouw aanbod te vertellen. Dit bedrijf zou je kunnen omschrijven als een koude lead. Ze hebben nog nooit van jou gehoord en toch ben jij van mening dat ze jouw ideale klant zijn. Het bellen van zo’n koude lead kan twee kanten op. Of ze wijzen je keihard af, of de interesse is gewekt en ze horen jouw verhaal graag aan.

    Een lead magnet ontwikkelen

    Een lead magnet ontwikkelen kan best lastig zijn. Daarom is het goed om de tijd te nemen om hier goed over na te denken.

    Het is goed om de volgende punten voor jezelf duidelijk te krijgen:

    • Waar kan jij je ideale klant écht bij helpen?
    • Tegen welk probleem lopen zij aan?
    • Welk aanbod verkoop jij het allerliefst én zou je willen promoten?
    • Welke waarde kan je weggeven om de interesse te wekken?
    • Wat kan je gratis weggeven en in welke vorm?

    Vaak zie je dat bedrijven kiezen voor een ‘gratis weggever’. Dit kan in vele vormen zijn, zoals een e-book met praktische tips en waardevolle informatie. Maar ook een casestudie of white paper als gratis download kan heel effectief werken. Uiteindelijk gaat het erom waar jouw potentiële klant behoefte aan heeft en wat bij jouw bedrijf past. Deze ‘gratis lokkertjes’ kan je zelf vullen met content waar jouw klanten echt iets aan hebben.

    Waar bestaat een goede weggever precies uit?

    Als je precies weet waar jouw klanten behoefte aan hebben is het tijd om een goede weggever te maken. Houd in gedachten dat veel mensen druk zijn en ze daarom geen zin (en tijd) hebben om ergens urenlang in te duiken.

    Tips voor een goede weggever:

    • Zorg dat het probleem van jouw ideale klant naar voren komt, zo wek je gelijk de interesse;
    • Houd het kort! Less is more. Een overkill aan informatie kan ook averechts werken;
    • Praat in de taal van jouw klanten en vermijd vakjargon;
    • Gebruik actiegerichte opsommingen die opvallen in de tekst;
    • Wees niet bang om te veel waarde weg te geven;
    • Zorg dat je origineel bent, mensen zitten niet op de zoveelste standaard weggever te wachten;
    • Deel tips waar jouw lezer écht iets aan heeft, zodat ze ermee aan de slag kunnen.

    Uiteindelijk gaat het erom dat je een weggever als lead magnet ontwikkelt die jouw aanbod goed laat zien én oprecht interessant is voor jouw doelgroep.

    Zelf aan de slag met leadgeneratie

    Ben jij er klaar voor om zelf aan de slag te gaan om meer leads te verzamelen? Dan wil ik je er als laatste op wijzen dat jouw website ook een hele belangrijke lead magnet is. Tenminste, wél als je er goed over nadenkt! In mijn e-book deel ik alvast zes tips om een succesvolle website neer te zetten. Download mijn gratis e-book hier.

    Meer

    Meer tips & tricks

    blog

    De kracht van het blogbericht

    In feite zouden blogs niet relevanter kunnen zijn. Nu steeds meer mensen thuiswerken, aan zelfstudie doen en veel meer lezen, is het de perfecte tijd voor elk bedrijf om...
    lead generatie

    98% van de bezoekers koopt niet

    Gemiddeld is slechts 2% van de mensen klaar om je producten of diensten te kopen als ze je website bezoeken. Wat voor systeem hanteer jij om die overige 98%...
    website veranderen

    Je website aanpassen zonder problemen

    Van tijd tot tijd zul je de content op je website willen veranderen. Dat kan zijn om een aanstaande gebeurtenis of een promotie te vermelden. Misschien heb je een...
    Customer lifetime value

    Hoeveel is je klant je waard?

    Wat is de werkelijke waarde van een nieuwe klant voor je bedrijf? Dit kan een moeilijke vraag zijn om te beantwoorden als je meerdere producten of diensten aanbiedt. Je...
    positief denken

    Positiviteit leidt tot succes

    Na een stap terug te doen, kun je er weer drie vooruit! Je hebt vast wel eens gehoord over de kracht van positief denken. Dit is tegenwoordig een beetje...
    volgers

    Trek meer volgers aan

    Als het om sociale media gaat, kan het erg moeilijk zijn om je te onderscheiden van de massa. Het is niet langer een kwestie van een paar keer per...