a room with seven doors to choose

De menustructuur van je website bepalen: zo doe je het

22 december 2021  |  6 minuten lezen

Als we het over SEO hebben, is de menustructuur van je website heel belangrijk. Maar natuurlijk draait het niet alleen om zoekmachineoptimalisatie. De mensen die jouw website bezoeken, zijn sneller en beter geholpen als ze door middel van een overzichtelijk menu vinden wat ze zoeken. Helaas realiseren veel bedrijven zich nog niet dat een goede menustructuur essentieel is. Als webdesigner zie ik dan ook nog steeds veel websites die een onduidelijk en veel te vol menu hebben. In deze blog leg ik je uit hoe je de menustructuur van je website kunt bepalen, ook deel ik mijn tips & tricks.
Overzicht

    Een goede menustructuur draagt bij aan de gebruikerservaring van jouw bezoekers

    Als een bezoeker op jouw website komt, beslist hij of zij binnen een paar seconden of ze het interessant vinden, of niet… Je hebt dus maar één kans om een goede eerste indruk te maken. De uitstraling en structuur van jouw menu is hier een belangrijk onderdeel van. Wees je daar bewust van. Een goede menustructuur draagt namelijk bij aan de gebruikerservaring van jouw bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld zorgen dat je duidelijk omschrijft welke diensten jij aanbiedt. Als bezoekers moeten zoeken naar jouw aanbod, gaat er iets goed mis. Daarnaast is de kans groot dat ze wegklikken en bij jouw concurrent terechtkomen. Dat is wel het laatste wat je wilt, toch?

    Waar moet een goed menu aan voldoen?

    Niet alleen moet jouw menu er overzichtelijk uitzien, zodat bezoekers snel vinden wat ze zoeken. Ook wil je Google helpen, door te zorgen dat de navigatie goed in elkaar zit en dat de opbouw van je menu logisch is.

    Een goede menustructuur zorgt ervoor dat:

    • Jouw bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken (dit zorgt uiteindelijk voor meer conversie);
    • Bezoekers direct zien wat jouw aanbod is en daardoor precies weten wat je te bieden hebt;
    • Zoekmachines, zoals Google, jouw website goed kunnen vinden.

    De robots van Google kijken net als jouw bezoekers naar de structuur van jouw website. Hoe duidelijker dit is, hoe hoger je gaat scoren in de zoekresultaten. Het is nou eenmaal een feit dat een goede menustructuur bijdraagt aan de vindbaarheid van je website. Je helpt de zoekmachines door jouw menustructuur op een logische manier op te bouwen, zie dit als een soort boom met takken. De takken kunnen jouw submenu’s zijn.

    Kijk je bijvoorbeeld naar de menustructuur van mijn website, dan geef ik toe dat er nog wat aan verbeterd kan worden:

    Als je goed kijkt, dan zie je hier 8 opties om mee te beginnen. 1 teveel. Te veel opties brengt twijfel en twijfel is nee.

    Begin 2022 heb ik dan ook op de planning staan om meer opties te verwijderen uit het menu en alleen mijn standaard aanbod te vermelden, zonder de tussen producten. Die zet wel in de footer, maar hier zal ik alleen voor adverteren.

    Niet alles hoeft direct in je menu zichtbaar te zijn, maar wel je hoofdaanbod en waar je echt voor staat.

    Tips voor een goede menustructuur

    Nu je weet waarom een goede menustructuur zo belangrijk is voor je website, wil ik een paar tips met je delen. Zo weet je wat je zelf kunt doen om jouw menu een boost te geven.

    • Zorg voor een compact en overzichtelijk menu. Ik zou willen adviseren om niet meer dan zes (max. zeven) menu-items in je menu op te nemen.
    • Heb je toch meer aanbod? Maak dan gebruik van submenu’s (of een uitklapbaar menu, net als de takken van een boom).
    • Gebruik je een submenu? Plaats dan de pagina’s in bijvoorbeeld WordPress dan ook echt onder de hoofdpagina, zo wordt je URL ook netjes!
    • Pas je menu ook voor mobiele apparaten aan. De lay-out van een menu kan er op mobiel heel anders uitzien dan op een laptop of pc. Zorg dat je hier rekening mee houdt.
    • Verwerk zoekwoorden in je menustructuur. Stel dat jij fietsen verkoopt, maar ook repareert, maak dan een menu-item die “fiets kopen” heet en maak daaronder submenu’s met de soorten fietsen die je verkoopt (bijvoorbeeld damesfietsen, kinderfietsen etc). Vervolgens maak je een nieuw menu-item die je “fietsen repareren” noemt. Niet alleen weten jouw bezoekers in één oogopslag te vinden wat ze zoeken, ook help je Google om jouw pagina’s beter te vinden.

    Ga jij vandaag nog aan de slag om jouw menustructuur te verbeteren?

    Nu je weet waar een goede menustructuur aan moet voldoen, is het raadzaam om eens kritisch naar jouw eigen menu te kijken. Is het direct duidelijk wat jij doet of aanbiedt? Heb je niet te veel items in je menu staan? En, kan je jouw omschrijving misschien beter optimaliseren voor SEO door zoekwoorden toe te voegen?

    Hoe dan ook, een goede menustructuur is een punt van aandacht! Ben jij nou ook benieuwd hoe jouw website ervoor staat? Kijk dan eens bij mijn website-check, waar ik jouw hele website onder de loep neem en ook advies geef over jouw menustructuur.

    Meer

    Meer tips & tricks

    Wooden blocks with magnet icons pull a person in a row blocks. Recruiting and search talent workers

    Genereer meer leads met leadgeneratie

    Wat is leadgeneratie? Leadgeneratie is een woord dat in ‘marketingland’ vaak wordt gebruikt. Het omvat eigenlijk alle activiteiten die je toepast om potentiële klanten te benaderen én aan jouw...
    Website Check

    Waarom jouw bedrijf een website check nodig heeft

    Wat is een website check precies? Van de term ‘website check’ of website audit word je misschien niet direct heel enthousiast. Het klinkt een beetje saai en eigenlijk weet...
    Enterpreneur exchanging his idea for investors money

    Customer lifetime value: wat is het precies en waarom is het belangrijk?

    Wat is customer lifetime value (CLV) precies? Veel klanten zullen tijdens hun leven meer dan één aankoop doen bij jou als bedrijf of ondernemer. De kans is namelijk groot...
    spixels-sven-kersten-kantoor-1-1600x1067-compressed

    Wel of geen stockfoto’s: de do’s en don’ts op een rijtje

    Foto’s voor je website Uiteraard wil je dat jouw website blijft hangen bij je bezoekers. Die kans is het grootst wanneer je originele content én afbeeldingen plaatst. Het gebruik...
    blog-het-verschil-tussen-seo-en-sea-uitgelegd-1080x540-2

    Het verschil tussen SEO en SEA uitgelegd

    Wat is SEO precies? SEO is de afkorting voor search engine optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Je zou ook wel kunnen zeggen dat het een verzameling...
    SEO Uitbesteden

    SEO uitbesteden? Zo pak je het aan

    Wat is SEO uitbesteden precies? Kort uitgelegd: je hebt een website en daar ben je (als het goed is) trots op. Alleen, als die website niet vindbaar is in...