Merk je wel eens dat je tunnelvisie krijgt in je bedrijf?
Het is heel gemakkelijk om al je tijd te besteden aan het leveren van je producten of diensten aan je klanten.
Dit is zeker niet iets negatiefs. Het is geweldig om het druk te hebben en dit is altijd een redelijke indicatie van succes. Elke bedrijfseigenaar wil succesvol zijn.
Er is echter een minder prettige bijwerking van al je tijd besteden aan het leveren van producten of diensten aan je klanten. Als je niet oppast, haal je je ogen van de bal binnen je eigen bedrijf.
Hier komt tunnelvisie om de hoek kijken. Er is een duidelijke motivatie om klanten te blijven helpen, want dat betekent dat je meer verkoopt en geld in je zaak krijgt.
Aan de andere kant kan je bedrijf eronder lijden. Je kunt tijd verliezen die je normaal besteedt aan de marketing van je eigen bedrijf of aan andere belangrijke administratieve taken die nu aan de kant blijven liggen.
Er zijn altijd rustige tijden
Marketing is altijd een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Dat je het nu druk hebt, wil niet zeggen dat je het altijd druk zult hebben. Dit is een gevaarlijke veronderstelling om in gewikkeld te raken en het kan je in een lastig parket brengen als je uiteindelijk voor een rustige periode komt te staan.
Als het rustige tijden zijn en je minder klanten hebt, is het gemakkelijk om in paniek te raken. Je kunt in een positie komen waarin je je afvraagt waar de volgende verkoop vandaan zal komen. Nog erger, het kan tot wanhoop leiden, waarbij je uiteindelijk met klanten werkt die niet goed bij je passen, maar ja, je hebt de inkomsten nodig.
Mond-tot-mondreclame
Hetzelfde geldt als je op dit moment sterk afhankelijk bent van mond-tot-mondreclame. Het is geweldig om klanten te hebben die hun vrienden of collega’s naar je bedrijf doorverwijzen. Wie kan er nee zeggen tegen gratis marketing? Maar wat gebeurt er als de doorverwijzingen ophouden?
Als je geen tijd hebt kunnen besteden aan de marketing van je bedrijf en er niet voor gezorgd hebt dat je nieuwe leads binnenhaalt, kun je in een moeilijke positie terechtkomen. Dezelfde paniek zou kunnen toeslaan en dezelfde wanhoop die leidt tot het werken met klanten die slecht bij je bedrijf passen.

Maak tijd vrij
Er is een gemakkelijke manier om tunnelvisie te bestrijden. Je moet gewoon wat tijd vrijmaken voor je bedrijf. Besteed wat tijd aan je marketing, het creëren van content of het doen van de administratieve dingen die gemakkelijk opzij geschoven worden.
Je zou ervoor kunnen kiezen om één dag per week in te plannen voor je eigen bedrijf, of je kiest er voor om 30 tot 60 minuten per dag aan te besteden. Het is maar net wat voor jou en je situatie het beste werkt.
Tijd vrijmaken voor je bedrijf helpt je om stille periodes te vermijden, omdat je doorgaat met het vermarkten van je bedrijf. Je blijft relevant voor je potentiële publiek en blijft nieuwe potentiële leads voor de toekomst binnenhalen.
Wat zou je vandaag kunnen doen om weer een stap vooruit te zetten?
Meer tips & tricks

De kracht van het blogbericht

98% van de bezoekers koopt niet
