spixels-sven-kersten-kantoor-1-1600x1067-compressed

Wel of geen stockfoto’s: de do’s en don’ts op een rijtje

9 november 2021  |  7 minuten lezen

Inhoudsopgave:

    Zodra je Google opent en een zoekterm invult, verschijnt er een hele rij met zoekresultaten. Zo ook met afbeeldingen. Maar wist je dat je deze foto’s niet zomaar van het internet mag plukken? Wat dan weer wél mag: stockfoto’s. Maar is het wel een goed idee om stockfoto’s op je website te gebruiken en waar je moet je precies rekening mee houden? Wel of geen stockfoto’s: ik zet de do’s en don’ts voor je op een rijtje.

    Foto’s voor je website

    Uiteraard wil je dat jouw website blijft hangen bij je bezoekers. Die kans is het grootst wanneer je originele content én afbeeldingen plaatst. Het gebruik van de juiste stockfoto’s kan daar zeker bij helpen. Toch hebben stockfoto’s een enigszins negatief imago en dat is niet voor niets! Veel stockfoto’s zien er hetzelfde uit en zorgen ervoor dat jouw website minder professioneel en betrouwbaar overkomt, het zou immers zomaar een website van iemand anders kunnen zijn. Daarom raad ik als webdesigner eigenlijk altijd aan om originele foto’s en afbeeldingen te gebruiken.

    DON’T: Afbeeldingen van Google gebruiken

    Afbeeldingen vanuit Google opslaan en op je website plaatsen: doe het niet! Het lijkt misschien makkelijk om even snel een bijpassende afbeelding op te zoeken die precies overeenkomt met jouw blog, maar toch, denk goed na. De meeste afbeeldingen op het internet zijn niet rechtenvrij, dit betekent dat er auteursrecht op rust. Dat wil zeggen dat de fotograaf de rechten heeft en graag betaald wil worden als zijn of haar foto’s worden gebruikt. Wist je dat de boetes voor het gebruiken van foto’s en afbeeldingen die niet rechtenvrij zijn heel hoog kunnen oplopen?

    DO: Controleer altijd of een stockfoto rechtenvrij is

    Er zijn verschillende websites waar je gratis en betaalde stockfoto’s kan downloaden. Kijk bijvoorbeeld eens op Unsplash of Pexels. Hier kun je zowel gratis als betaalde stockfoto’s downloaden en gebruiken voor je website. Maar let op: uiteindelijk wil je toch dat jouw website eruit springt, zorg daarom dat je jouw keuze voor afbeeldingen zorgvuldig afweegt. Soms het raadzaam om toch iets meer te betalen voor een originele stockfoto, dan de gratis foto die iedere andere ondernemer zou kunnen gebruiken.

    DON’T: De eerste foto kiezen die je tegenkomt

    Je hebt een geweldige webpagina geschreven voor jouw aanbod en gaat op zoek naar een bijpassende stockfoto. De eerste foto die je ziet lijkt prima en je klikt erop. Wees je ervan bewust dat anderen dit ook zo ervaren! Daardoor is de kans groot dat de door jou gekozen afbeelding al voor andere blogs en websites wordt gebruikt. Een gemiste kans: want de juiste afbeelding kan een tekst veel kracht bijzetten. Denk daarom na welke boodschap je wilt uitdragen en selecteer vervolgens een originele afbeelding.

    DO: Je stockfoto’s bewerken

    Wil je dat jouw merkidentiteit opvalt? Bewerk dan een bestaande stockfoto zodat jouw ‘sausje’ eroverheen zit. Dit kan je bijvoorbeeld doen door jouw foto of logo erin te verwerken of de kleuren van jouw huisstijl toe te voegen. Ben je zelf niet heel handig met photoshop? Vraag dan een professionele grafisch ontwerper om je hierbij te ondersteunen.

    DON’T: te grote afbeeldingen gebruiken

    Wist je dat de grootte van jouw afbeeldingen invloed heeft op de werking van je website? Een grote foto of afbeelding zorgt er namelijk voor dat je website langzamer laadt. Niet alleen kan dit bezoekers afschrikken (ze hebben immers geen zin om lang te wachten), ook Google kan jouw website lager in de zoekresultaten laten ranken. De laadsnelheid van je website is namelijk een belangrijke SEO-factor.

    Maar welke grootte moet je nu wél aanhouden? Ik zet het voor je op een rijtje:

    • Voor een gemiddelde foto kun je het best 500 pixels aanhouden. Ervan uitgaande dat een gemiddelde website 1200 pixels breed is, doe je er slim aan om 500 pixels per afbeelding aan te houden.
    • De header van je website is meestal de blikvanger bovenaan je pagina, deze afbeelding mag eruit knallen. Daarom houd ik voor een headerafbeelding altijd een grootte van 1920 pixels aan. Wil je dat je website snel blijft laden? Zorg dan dat je 1600 pixels aanhoudt, maar let op dat dit niet ten koste van de kwaliteit van je afbeelding gaat.

    Tot slot

    Als webdesigner raad ik eigenlijk altijd aan om te investeren in goede foto’s. Foto’s die jouw merk laten zien en de aandacht trekken van jouw bezoekers. Het is nou eenmaal een feit dat goede foto’s zorgen voor een professionele uitstraling. Het is dus zeker de moeite waard om goede foto’s te laten maken door een professionele fotograaf. Wil je toch (af en toe) aan de slag met stockfoto’s? Zorg dan dat je goed selecteert welke stockfoto’s jouw website versterken. Betaal liever iets meer dan de eerste gratis foto te kiezen die je tegenkomt.

    Foto’s optimaliseren voor je website kan ook automatisch. Wil je zeker weten dat jouw afbeeldingen het juiste formaat hebben? Neem dan eens een kijkje bij mijn dienst die er automatisch voor zorgt dat alle stockfoto’s en afbeeldingen op jouw website het juiste formaat hebben! Wil je meer advies over jouw website? Neem dan vrijblijvend contact op.

    Meer

    Meer tips & tricks

    blog

    De kracht van het blogbericht

    In feite zouden blogs niet relevanter kunnen zijn. Nu steeds meer mensen thuiswerken, aan zelfstudie doen en veel meer lezen, is het de perfecte tijd voor elk bedrijf om...
    lead generatie

    98% van de bezoekers koopt niet

    Gemiddeld is slechts 2% van de mensen klaar om je producten of diensten te kopen als ze je website bezoeken. Wat voor systeem hanteer jij om die overige 98%...
    website veranderen

    Je website aanpassen zonder problemen

    Van tijd tot tijd zul je de content op je website willen veranderen. Dat kan zijn om een aanstaande gebeurtenis of een promotie te vermelden. Misschien heb je een...
    Customer lifetime value

    Hoeveel is je klant je waard?

    Wat is de werkelijke waarde van een nieuwe klant voor je bedrijf? Dit kan een moeilijke vraag zijn om te beantwoorden als je meerdere producten of diensten aanbiedt. Je...
    positief denken

    Positiviteit leidt tot succes

    Na een stap terug te doen, kun je er weer drie vooruit! Je hebt vast wel eens gehoord over de kracht van positief denken. Dit is tegenwoordig een beetje...
    volgers

    Trek meer volgers aan

    Als het om sociale media gaat, kan het erg moeilijk zijn om je te onderscheiden van de massa. Het is niet langer een kwestie van een paar keer per...